woensdag, december 06, 2006

Spaanse ngo zet dakloos kind on-line op 'Second Life'

Na de netwerken zoals yahoo en YouTube is één van de meest groeiende 'communities' op het internet 'Second Life.' Zoals de naam zegt veel meer dan een gemeenschap van mensen die informatie en interesses delen. Een virtuele wereld die gecreëerd wordt door zijn inwoners, een parallelle wereld waar mensen zowat alles kunnen doen wat ze in de echte wereld kunnen. Maar net als in de echte wereld kost alles ook geld: de lokale munt in Second Life is de 'Lindex dollar' (aan de huidige koers krijg je zo'n 269 L$ voor 1 US$). Met deze virtuele munt kan je alles kopen van toegang tot een fuif tot gronden en huizen. Je kan zelfs je eigen huizen kopen. Tot voor kort waren er geen armen op Second Life, maar voor een wereld die pretendeert alles toe te laten kon deze trieste realiteit uit de echte wereld niet achterblijven. Daarvoor heeft een Spaanse ngo gezorgd; de 'Asociación Edad Dorada Mensajeros de la paz' (Boodschappers van vrede). Op 4 december jl. zette een dakloos kind voet aan land in 'Second Life' onder de naam "MensajerosDeLaPaz Jubilee."

Het kind heeft geen land of eigendommen behalve een kartonnen doos, enkele kranten en een pancarte met de boodschap "Help een kind aan een tweede kans in zijn eerste leven." Volgens Ana de la Calle, de communicatie verantwoordelijke van 'Mensajes de la paz,' is het de bedoeling jonge mensen te bereiken en ze te vragen achtergelaten en mishandelde kinderen in Zuid-Amerika en Afrika te helpen.

Om de nieuwe nieuwkomer in Second Life ruchtbaarheid te geven publiceerde de organisatie een filmpje op YouTube. Salvador Dinez, 'art designer' van het reclamebureau Arnoldfuel, is één van de ontwerpers van het project. Volgens hem zijn Second Life en de nieuwe communicatie technologieën een prima manier om jonge mensen te bereiken en hen bewust te maken van het enorme aantal mensen dat hulp nodig heeft in de echte wereld.

Overigens laat de geroemde YouTube interactiviteit zich reeds lezen in het eerste commentaar van een niet al te snuggere kijker: die stoort zich aan het feit dat het filmpje steeds dezelfde voorbijgangers toont. Maar daarom is het natuurlijk ook een filmpje en niet de echte -ahum virtuele- realiteit... De komende weken komen er nog filmpjes waarop de reacties van voorbijgangers in Second Life zullen te zien zijn. Dit experiment zou wel eens een nieuwe trend in fondsenwervingland kunnen inleiden.

Geen opmerkingen: