woensdag, maart 05, 2008

Kosovo de nieuwste Amerikaanse kolonie?

Ik ben er wat laat mee - de actualiteit heeft het onderwerp weer achter ons gelaten. Kosovo verklaarde zich op 17 februari eenzijdig onafhankelijk. Maar de vraag blijft of al de etnische minderheden in het oude Kosovo de zelfde rechten gaan genieten als dewelke ze hadden onder het oude Joegoslavië en zelfs onder het Servische bewind. Want die minderheden dat zijn er nogal wat: Bosniaks, Goran, Roma, Turken, Ashkali, Egyptenaren (!) en natuurlijk de Serviërs. Allen leefden redelijk vreedzaam samen met de Albanese meerderheid. Die vreedzame samenleving kwam ten einde met de komst van de Albanese nationalistische verzetsbeweging UCK en vooral met de Amerikaanse plannen met het gebied. De fameuze pijplijn met de Kaspische zee die via Albanië-Macedonië-Bulgarije een alternatief traject moet vormen voor de Europese pijplijn langs Oostenrijk en dan het enorme Camp Bondsteel dat sinds eind jaren '90 over die route moet waken... Kan het nog duidelijker?

Ik herinner me nog de bombardementen die Clinton tijdens de laatste jaren van de oorlog over Servië joeg. Was dat nu echt nodig vroeg ik me toen af. En ook toen viel voor een aantal waarnemers de puzzelstukjes al in elkaar. Vooral de link met het eeuwige Halliburton (het bedrijf van Dick Cheney) dat de contracten voor onder meer de opbouw van Camp Bondsteel al ruim op voorhand op zak had.

Ik blijf mijn twijfels hebben bij elke staat die op etnische breuklijnen is gegrondvest, kijk naar Israël... Maar voor de Amerikaanse belangen moet nog steeds alles wijken. Lenora Foerstel van Global Research citeert in haar interessante analyse "Yugoslavia, Camp Bondsteel and the Caspian Sea" Chalmers Johnson, auteur van “America’s Empire of Bases,” waarin die zegt: “Once upon a time, you could trace the spread of imperialism by counting up colonies,” says Johnson. “America’s version of the colony is the military base.” Voor Foerstel is Kosovo een soort Amerikaanse kolonie. Het zou de nieuwbakken Kosovaren wel eens zuur kunnen opbreken.

Geen opmerkingen: